Michel Houellebecq
Keramiek (2016)
Michel Houellebecq staat bekend als het enfant terrible van de Franse hedendaagse literatuur.
In zijn roman ‘Soumission’ beschrijft hij Frankrijk in het jaar 2022. In dat jaar komt, na vrije verkiezingen, de moslimbroederschap aan de macht. Frankrijk wordt een islamitische staat waar de sharia wordt ingevoerd. Wanneer het stof is neergedaald blijkt dat de Franse samenleving zich makkelijk aanpast aan de nieuwe situatie, die ook veel voordelen met zich meebrengt…
Soumission verschijnt op 7 januari 2015, één dag voor de aanslag op de redactie van het satirische tijdschrift ‘Charlie Hebdo’. In de laatste editie voor de aanslag, wordt de draak gestoken met de omstreden roman van Michel Houellebecq.
Michel Houellebecq is een provocateur, maar ook een filosoof en visionair. Zijn ‘politique-fiction’ zorgt voor ophef: onder moslims omdat zij op een stereotype manier worden geportretteerd, en onder de Franse elite omdat zij op opportunistische wijze het eigen voordeel najaagt binnen de nieuw ontstane machtsverhoudingen.
Op het persoonlijke vlak lijkt Houellebecq een zuurpruim die door de drank aan lager wal dreigt te geraken. De ambiguïteit in het karakter en literaire werk van Houellebecq heb ik naar voren willen brengen in zijn portret.
Ik heb Houellebecq in de vorm van een ‘scherf’ geportretteerd. De barsten en krimpscheuren in het portret heb ik laten ontstaan door een plaat leerharde klei als uitgangspunt te nemen. De krimpscheuren brengen het aspect van verval naar voren: het maatschappelijk verval zoals dat in Houellebecq’s boeken wordt geschetst, maar ook het persoonlijk verval waarin hij terecht lijkt te zijn gekomen.
Het portret van Houellebecq is in aluminium folie in een raku-oven gestookt nadat ik het met diverse zouten had ingesmeerd. Planteresten mochten er ook bij om het echte ‘Houellebecq-effect’ te krijgen: onvoorspelbaar, ongrijpbaar en fascinerend.
Het beeld “Houellebecq” is genomineerd voor de Nederlandse Portretprijs 2017